Dobre nawyki pomagające utrzymać zdrową dietę

Aby żyć zdrowo i cieszyć się pozytywnymi efektami prozdrowotnej diety lepiej ułatwiać sobie to zadanie niż utrudniać. W tym celu warto przemyśleć jak wygląda nasze otoczenie i czy wspiera nas w dążeniu do upragnionych rezultatów?

Shutterstock

Jedzenie na widoku

Jedną z najważniejszych rzeczy wpływających na to co wkładamy do ust jest dostępność jedzenia. Jeżeli na stole lub w innym widocznym miejscu naszego domu czy miejsca pracy znajduje się coś do zjedzenia, z dużym prawdopodobieństwem prędzej czy później po to sięgniemy, często nawet nie w pełni świadomie.

Najlepiej więc wyzbyć się pokus w postaci cukierków czy ciasteczek, a w razie potrzeby zastąpić je czymś o niebo zdrowszym. Taki np. owoc, orzeszki, czy pestki co prawda dostarczą nam dodatkowych kalorii, ale również cennych odżywczo składników pozytywnie wpływających na zdrowie naszego organizmu.

NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE

Rozpraszacze podczas jedzenia

Spożywanie posiłku powinno być czynnością ciekawą samą w sobie. Powszechne jedzenie przy okazji, podczas oglądania TV czy Internetu nie jest mądrym rozwiązaniem. Aby w pełni skorzystać z pełnowartościowego posiłku należy skupić na nim całą swoją uwagę, dokładnie go przerzuć i delektować się każdym smakiem.

Jedzenie w pośpiechu i bez zastanowienia się co właśnie w siebie wrzucamy często kończy się zjedzeniem zbyt dużej ilości, w dodatku niezbyt korzystnych pokarmów. Jedz świadomie i powoli!

Diety odchudzające


Nagroda, kara, pocieszenie

Jednym z trudniejszych do przezwyciężenia złych nawyków jest łączenie jedzenia z emocjami. To wyjątkowo podstępne przyzwyczajenia, które tłumaczą nasze żywieniowe grzechy. Jeżeli chcemy siebie lub bliską osobę za coś nagrodzić lub pocieszyć lepiej zrobić to w formie „niejedzeniowego” prezentu lub jeśli to już konieczne przyrządzić zdrowy deser, np. z owoców, kaszy jaglanej, kakao, orzechów czy innych, szerokim łukiem omijając takie produkty jak cukier, białą mąkę i utwardzone tłuszcze.

Mądry człowiek powinien wiedzieć, że zdrowie jest jego najcenniejszą własnością i powinien uczyć się, jak sam może leczyć swoje choroby.

Hipokrates

Planuj wcześniej

Najgorszym pomysłem przy chęci zdrowego odżywiania jest wyjście na cały dzień z domu bez zabrania jedzenia ze sobą. Łudzenie się, że w pośpiechu uda nam się kupić zdrową i sycącą przekąskę lub spontanicznie znaleźć odpowiednie miejsce na posiłek jest oszukiwaniem samego siebie i prostą drogą do porażki.

W dodatku podejmowanie decyzji o wyborze posiłku na głodnego z dużym prawdopodobieństwem skończy się zjedzeniem czegoś niezdrowego i łatwo dostępnego. Poprzedniego dnia lub jeśli ktoś woli, to nawet z tygodniowym wyprzedzeniem, warto jest zaplanować i przemyśleć co będziemy jedli i gdzie, co możemy przygotować wcześniej i zabrać ze sobą, a co uda nam się kupić. Z pewnością oszczędzi to stresu i frustracji, zmniejszając trudności w prowadzeniu zdrowego jadłospisu na co dzień.

Robienie zakupów

Najlepiej znaleźć stałe miejsca zakupów określonych grup produktów. Chcąc kupić owoce i warzywa niezbyt dobrym pomysłem jest pójście do marketu, gdyż tam będzie z reguły mały wybór a ceny wyższe, już nie mówiąc o ich jakości. Najlepiej najpierw wybrać się na targ czy pobliskiego warzywniaka, by tam zrobić większość zakupów, a dopiero w drugiej kolejności do normalnego sklepu, gdzie uzupełnimy zakupy o pozostałe nieprzetworzone produkty.

Warto również kupować w sklepach ekologicznych, których internetowe odpowiedniki często oferują lepsze ceny, co zachęca do kupowania zdrowych produktów na zapas. A na koniec zasada oklepana zasada, o której zapominać nie wolno – nie idź do sklepu głodny, bo z większą łatwością skręcisz w zakazane alejki marketu!

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Z czym do chleba? Trzy przepisy na fit pasty kanapkowe Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Brownie z batatem i rodzynkami Pierniczki Fit Home Made Pierniczki bez glutenu, bez laktozy i bez jajek Owsianka z jabłkiem i migdałami (bez laktozy) Fit ciasto z masła orzechowego Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie) Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Niskokaloryczne wersje popularnych deserów z jabłkami Przepisy na zdrowe smoothies z typowo jesiennych produktów Powidła śliwkowe Tańsze alternatywy dla superproduktów Sernik z dyni na owsianym spodzie z musem śliwkowo-żurawinowym Ciasto gruszkowe Orkiszowy placek ze śliwkami Dietetyczny koktajl witaminowy Przekąski i desery dla sportowców Bananowy chleb Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania Jak zrobić izotonik w domu? Przepisy na domowe napoje izotoniczne Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku